Till startsidan

Medlemmar besöker VW-muséet i Pålsboda

Tisdagen 1 september gjorde några av föreningens medlemmar, tillsammans med FMK-medlemmar i Kristinehamn och Karlskoga, en dagsutflykt till Pålsboda.

Varför åker man då till Pålsboda?

Jo, där finns nämligen världens största (enligt ägaren) samling av Volkswagenbilar, de flesta i originalskick samlade och utställda i en verkligt fint renoverad och iordningsställd f.d. industrilokal.

Från vår förening deltog sex medlemmar och tillsammans med FMK-arna var vi sammanlagt 20 personer, en precis lagom grupp som guidades runt av ägaren själv. Han berättade att hans ända sedan ungdomsåren stora bilintresse, och då främst VW, gjort att han för ett antal år sedan köpt 46 fint iordningsställda VW-bilar av en f.d. bilhandlare i Borås. Dessa hade så småningom och efter hand per lastbil transporterats till Pålsboda och placerats i nuvarande lokal. Efter hand har samlingen utökats och omfattar totalt närmare hundra bilar.

Vi fick under hans guidning veta mycket om bilarna och deras historia och imponerades av såväl samlingen och det fina skick bilarna var i. Där fanns också en del specialbyggen på VW-chassi och helt omgjorda bilar t.ex. den låga som var tå bilar sammansatt till en.

En mycket trevlig och intresseväckande utflykt tillsammans med FMK som var arrangör.

Ulf Johansson

Roland klarar ut besticken

Undra vad Uno funderar över?