KAF planerade program för 2.halvåret 2019

Tillbaka startsidan                Titta gärna på aktuellt medlemsbrev      Här har du en årsöversikt med styrelsearbete inlagt  2019

Tid Aktivitet Plats Övrig info
onsdag 11/9
kl 1400-1600
Dagsresa till Närke
Vi åker österut till Örebro och besöker det gamla Wasaslottet mitt i staden. Vi inleder med en förmiddagsfika i Slottscaféet i östra tornet, för att sedan få en guidad specialvisning av slottets inre. Här får vi veta allt om hur slottet blev till, dess kungar och en och annan fängslande historia. (Hissmöjligheter finns på utvalda platser).

Därefter åker vi till Friluftsmuseet Wadköping där vi äter en gemensam lunch med kaffe och kaka på det anrika värdshuset ”Gamla Örebro”. Efter lunchen finns det tid för lite rundvandring på egen hand. Wadköping erbjuder idag butiker, hantverkare och museer i den gamla bevarade stadsmiljön. Besök gärna Kungsstugan med anor från medeltiden, Hjalmar Bergmans museum eller utställningen om kokboksförfattarinnan Cajsa Warg.

På eftermiddagen går färden vidare mot Kumla där vi besöker Sannahed militär- och friluftsmuseum. Platsen var en gång i tiden ett av Sveriges största militära övnings- och lägerområden, som under somrarna huserade dryga 2000 soldater. Våra kunniga guider tar oss med tillbaka till tiden då det begav sig. Vi besöker bl a det nyinrättade 1900-talsmuseet och militärmuseet med dess pietetsfullt rustade officersmäss.

Avresa kl 08.00 från samlingsplats Uno´s Glas Norra Staketgatan 27.

Vi beräknas vara åter i Kristinehamn ca 1730

Kostnaden är 300 kr per person, betalas kontant i bussen och inkluderar resa, inträden, guidningar och lunch. Fika betalas av den enskilde.

Deltagaranmälan senast den 1. september till Sören Widmark genom:

·         email: soren.widmark@telia.com eller telefon: 070-736 57 73

Minsta antalet deltagare för att genomföra resan är 15.

onsdag 9/10
kl 1400-1600
Månadsträff
Peter Blomgren tar emot oss och berättar om stadens elverk. Han kommer också att berätta om vindkraft och visa den nyinvigda solenergianläggningen
OBS! Månadsträff vid Kristinehamns elverk      kl 1400-1600.          Samling utanför elverket
kl 1350.

Deltagaranmälan senast dagen innan till K-G Lindgren genom:

·         E-mail: kgli@tele2.se eller telefon/telefonsvarare: 070-685 43 34

onsdag 13/11    kl 1400-1600 Månadsträff
Jan Silvander berättar om hur det är att leva, bo och arbeta i Indien. Jan har under de senaste två åren varit i Indien för Bofors räkning och arbetat med tester av artillerisystem och utbildning av artilleripersonal.
Norrgården kl 1400-1600 Deltagaranmälan senast dagen innan till K-G Lindgren.
onsdag 11/12    kl 1400-1600 Månadsträff
Mats Karlsson berättar om sin FN-tjänstgöring i Sinaiöknen och Magnus Stenström lämnar sin reserapport från deltagandet i det Nordiska Kamratföreningsmötet i Norge.
Norrgården kl 1400-1600 Deltagaranmälan senast dagen innan till K-G Lindgren.